Vitéz Éva online és offline világa

Vélemények rólam
Röviden / képesítések, motiváció/:
  • fejlesztő biblioterapeuta
  • business és life coach
  • marketingkommunikációs szakember
  • magyar nyelv és irodalom szakos tanár
  • elhivatott egyensúlykereső
  • offline olvasás-párti könyvimádó, informatikus-könyvtáros

További képzések:

Addiktológiai kérdések serdülőkorú páciensek körében – terápiás munka motiválatlan kliensekkel – Semmelweis Egyetem által akkreditált képzés a Vadaskert Alapítvány szervezésében.

Hosszabban:
“Minden idők legjobb marketing stratégiája a törődés” – Gary Vaynerchuck

Akik ismernek, azok tudják, hogy egyszerre több mindennel foglalkozom.  Ez jellemző a mindennapjaimra és eddigi pályafutásmora is. Könyvek, olvasás, tanulás, tanítás, marketing, digitális világ, önkéntesség, jótékonykodás.  Régóta gondolkodtam azon, hogyan lehet egy irányba terelni a különböző témákat, területeket, amik mélyebben érdekelnek. Egyszer egyik oktatóm azt mondta, ha szeretném megtalálni az utam, akkor írjak fel mindent egy papírra és addig gondolkodjam, amíg nem látom tisztán az összefüggéseket a felírt szavak között. Így tettem. És az eredmény? Heuréka: digitdetox. Röviden így lehetne összefoglalni. De hogy hogyan kezdődött?

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy offline világ…

2001-et írtunk, amikor fekete chatboxokban „beszélgettünk” ismeretlen emberekkel Commodore stílusban, villogó kis négyzet kurzorral a főiskola informatikai termében . Volt olyan beadandó dolgozat, amit kézzel írtam, de a harmadik év végére megtanultam gépelni és kezelni az alap Office programokat, mint ahogyan ez elvárható is volt egy végzős főiskolástól. A magyar nyelv és irodalom szakhoz tartozó oktatástechnológiai képzésen viszont még az írásvetítő használatából vizsgáztunk. Az egyetemi kiegészítő képzés diplomamunkája már egy működő weboldal lett 2006-ban informatikus könyvtáros szakon. 

Első munkahelyemen, ami egy üzleti főiskola könyvtára volt, már fel kellett venni a hallgatókkal a versenyt a digitális technológiák megismerése területén. Az okostelefon azonban akkor még a mai formájában nem létezett, nem volt „kézenfekvő”, még oktatóként sem kellett senkitől telefont elvenni. Még figyeltek az órán, ezért volt lehetőségem kutatásmódszertani és tanulásmódszertani ismeretek átadására tanóra és tréning keretei között egyaránt több felsőoktatási intézményben. Ez utóbbi területen megszerzett tapasztalatomat később kamatoztattam pedagógus továbbképzéseken is, ahol atipikus oktatási módszerekkel ismertettem meg az általános iskolai tanárokat. Itt már előkerült az érzelmi intelligencia, mint fejlesztendő terület, de a digitális eszközök veszélyei még fel sem merültek. 

Amikor az ipar beindul…

A weboldalak kialakítása, adatbázisok létrehozása és kezelése az egyetemi tanulmányaim része volt a 2010-es évek elején. Mivel akkor egy üzleti főiskolán dolgoztam, ahol a cégek, vállalkozások voltak fókuszban, elvégeztem a marketingkommunikáció szakot is. Ennek köszönhetően később részt vettem a főiskola felvételi kampányaiban, rendezvények szervezésében, illetve a weboldal kezelésében, átalakításában. Másodállásban egy autóipari bevonatokkal foglalkozó cég marketinges feladatait vállaltam el. Az ipari területtől nem mentem messze, és egyben egyre közelebb kerültem az online világhoz, amikor nagy váltásként egy automatizációval, mobilapplikációkkal, mobilparkolással foglalkozó budapesti céghez kerültem marketingvezetőként. Jelenleg is marketingesként dolgozok, s az ipari terület is megmaradt, ahol egyik feladatom sok más mellett az online marketing menedzselése. Ez a téma állandó tanulást és fejlődést igényel, így rendszeresen részt veszek tanfolyamokon, workshopokon azon túl, hogy a szükséges online marketing specialista képzés elvégeztem.

Ember az embertelenségben….

A vállalati szféra marketingjében mindettől függetlenül az emberközpontúságot képviselem, s hogy ezt a lehető legjobban tegyem, megszereztem a business és life coach képesítést, illetve ötvözve eddigi tanulmányaimat, elvégeztem a fejlesztő biblioterapeuta, más néven irodalomterapeuta képzést. Itt a szakdolgozatomat az Alfa generáció szociális készségfejlesztése témakörében írtam, kimondottan a digitális világ kihívásaira helyezve a hangsúlyt.  A pedagógia területét sem hagytam el teljesen, szabadidőmben felsősöket készítek fel felvételire és korrepetálok magyar nyelv és irodalomból.  Ezen kívül önkénteskedek, jótékonysági akciókat vagy játékos foglalkozásokat szervezek gyerekeknek.

Offline (is) vagyok, beszélgessünk! 

A mai napig nem tudom kiverni a fejemből a WALL-e című rajzfilmet, olyan hatással volt rám. Ma már azt érzem, valóssággá kezd válni a történet. Látom a környezetem mobilfüggőségi problémáit, és a körülöttem lévő szülők, tanárok dilemmáit is a téma kapcsán. Kettős irányú a dolog. Felnőttek és gyerekek, kamaszok vannak kitéve a gyors iramú változásoknak. Felnőttként van emlékünk egy társas kapcsolatokban gazdagabb, offline életről, de személyiségtől és környezettől függően be tud kebelezni az online világ. A gyerekekről ez nem mondható el, mert ők beleszületnek ebbe. Jobban értenek a mobil eszközökhöz, de nincs mögöttük a társas kapcsolatok tapasztalata, küzdelmei, így nagyobb mértékben vannak kitéve az ezzel járó veszélyeknek is. A felnőtteké a felelősség, mint ahogy azt a környezetvédelem kapcsán is hangoztatják. Azoké a felnőtteké, akik maguk is egyre inkább bevonódnak, és veszítik el a kapcsolatukat a való világgal munkájuk, hobbijuk vagy csak szokásaik révén. A Google egykori termékmenedzsere, Tristan Harris ma már arra hívja fel a figyelmet, hogy az eszközeiket manipulálásra tervezik. Bill Gatesnek, a Microsoft alapítójának gyerekei 14 éves korukig le voltak tiltva a mobiltelefon használatról. Ugyanez a helyzet a Szilícium-völgyben élő családoknál. Elgondolkodtató.

Egyszerűen kikapcs…

 

Célom, hogy a mai gyerekek, vagyis a jövő felnőttjei tudjanak egymással a valóságban is beszélgetni a szó szoros értelmében, szemtől szemben, a valódi világban. 

A digitális világ és a pedagógia találkozik küldetésemben, a digitdetox.hu oldalon. Azért hívom küldetésnek, mert marketingesként felelősnek tartom magam, hogy az online világról tiszta képet adjak a jelen és jövő felnőttjeinek.  Kiutat szeretnék mutatni azoknak, akik úgy érzik, elvesztek a két oldal: online és offline közötti úton. Munkámból adódóan minden nap ezt csinálom: keresem az egyensúlyt. Tarts velem, ha úgy érzed, szeretnéd megtalálni a határaidat online – offline oldalon, és hasznos lehet az információ, amit átadok! A digitális világ nem rossz, csak jól kell használni. Ismerd meg az „ellenséged” és használd tudatosan! Offline (is) vagyok, beszélgessünk! 

Vitéz Éva
digitális egyensúlytréner
DigitDetox alapító
eva@digitdetox.hu

 

Önkéntes és egyéb szabadidős közösségi munkáim:
– Pálferi Karitász – gyermekfelügyelet rendezvényen, karácsonyi kézműves foglalkozás tartása, Varázskemence Napja – gyerekfoglalkozások tartása
– Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom: Család és Karrier rendezvénysorozat szervezői segítség; Angyalváró Program, adománygyűjtés, utazási előkészületek szervezése és gyerekfoglalkozás tartása a helyszínen, Parajdon – társszervező
– Saját adománygyűjtő program hátrányos helyzetű gyerekeknek: Egy csomag egészség néven az érdi Móra Ferenc Általános Iskolának
– Kézműves gyerektábor önkéntes segítő – Élnijó Ház, Szár
– Családi és céges csapatépítők szervezése, kvíz- és egyéb játékok összeállítása, lebonyolítása

 

Ha kérdésed van, vagy véleményed, várom észrevételed emailben az eva@digitdetox.hu címen vagy az alábbi űrlapon.